Berita > Seputar TKI
Cegah PATI, Malaysia Jaga Ketat 100 'Lorong Tikus' di Pantai Barat
06 Jun 2020 19:00:20 WIB | Figo Kurniawan | dibaca 4072
Ket: Datuk Mastor
Foto: Berita Harian
Kuala Lumpur, LiputanBMI - Pihak keamanan Malaysia menjaga ketat sekitar 100 jalur tidak resmi atau yang biasa diistilahkan ‘lorong tikus’ di sepanjang perairan pantai barat untuk mencegah masuknya imigran gelap (PATI) ke negara itu.

Timbalan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Mastor Mohd Ariff mengatakan, langkah menempatkan anggota keamanan yang terdiri dari Pasukan Gerakan Am (PGA), Polis Marin dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) di kawasan itu perlu dilakukan untuk memastikan tidak ada PATI yang masuk karena dikhawatirkan membawa virus corona covid-19.

Menurut Datuk Mastor, sejak operasi yang diberinama Op Benteng dilancarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 12 Mei lalu, pihaknya sudah menangkap beberapa PATI, termasuk tekong dari negara tetangga.

"Kebanyakan PATI yang ditahan adalah yang ingin keluar dari negara ini, manakala tekong yang ditahan adalah dari negara jiran yang datang mengambil mereka. Hingga kini mereka masih ditahan dan belum ada yang dinyatakan positif corona karena hasil tes swab belum diperoleh. Jika ada yang positif, kita akan asingkan mereka di pusat tahanan khas," kata Datuk Mastor sebagaimana dilansir media lokal Berita Harian, Jumat (5/6).


***
Sumber: 100 'lorong tikus' di perairan pantai barat dikawal ketat

(FK, 06/06)
BRI KSA
Universitas Terbuka Riyadh